Nagy verseny van a cégek között abban, hogy ki tud innovatív megoldások segítségével az ügyfelek igényeit minél magasabb szinten kielégítő szolgáltatásokat fejleszteni
A digitalizáció, a mesterséges intelligencia, valamint a fenntarthatóság nyújthat megoldást a szállítmányozás és a logisztika aktuális kihívásaira. Jelenleg a cégek közötti legélesebb verseny a szolgáltatások fejlesztésében van. A területen piacvezető GEFCO Magyarország Kft ügyvezető igazgatójával, Zafer Özkökkel beszélgettünk.
Zafer Özkök: A szállítmányozási szektor a bruttó hazai össztermék hat és fél százalékát adja, és forgalma tavaly meghaladta a kétszázmilliárd forintot
– Mi jellemzi a hazai szállítmányozási szektort?
– Beszélgetésünk alatt is több ezer GEFCO kamion és autószállító rója az utakat világszerte. Integrált hálózatunk segítségével negyvenhét országban, ebben a pillanatban is több mint három száz célállomás kiszolgálásán dolgozunk, így mindenképpen egy nemzetközi nézőpontból, a globális trendeket szem előtt tartva közelíteném meg a magyar szállítmányozási szektort. Tapasztalataink szerint a technológia az, ami a leginkább formálja ma a szállítmányozás és logisztika területét. Úgy gondolom, hogy nagy verseny van a cégek között abban, hogy ki tud a technológiai innovációkat felhasználva hatékonyabb és az ügyfelek igényeit minél magasabb szinten kielégítő szolgáltatásokat fejleszteni. A digitális forradalom már átjárja a logisztikát is, ami üdvözlendő, mert a digitalizáció révén még magasabb hozzáadott értékkel bíró szolgáltatásokat tudunk nyújtani az ügyfeleknek. Példaként említhetem a mesterséges intelligencia alapú fogyasztásoptimalizálást, amely hatalmas mennyiségű fuvar adatait elemezve segít megtalálni az optimális útvonalat egy szállítmány számára, vagy az IoT eszközök segítségével történő fuvarkövetést, amely lehetővé teszi, hogy a szállítmány útját követni tudjuk. De említhetném a big data elemzésre épülő komplex logisztikai tervezést is. A felsorolt eszközök gyorsabbá, professzionálisabbá, zöldebbé, fenntarthatóbbá és sok esetben költséghatékonyabbá is teszik az áruszállítást, sőt emellett segíthetnek átláthatóbbá tenni a teljes szektor működését is.
– Magyarország ebben az ágazatban hol helyezkedik el a nemzetközi piacon?
– Hazánk fontos szereplője a globális szállítmányozási piacnak. Kiemelt pozícióját elsősorban előnyös, központi földrajzi helyzetének köszönheti. Emellett a szükséges és megfelelő infrastruktúra megléte az, ami kedvező feltételeket teremt az ország számára, és az is fontos, hogy a magyar munkaerő jól képzett szakemberekből áll a szállítmányozás terén. Éppen ezekben látunk mi is lehetőséget, ezért hosszú távra tervezünk Magyarországon, amit az is jelez, hogy Biatorbágyon lévő raktárbázisunk kapacitását ebben az évben a duplájára növeltük. Szintén a kedvező adottságoknak köszönhető, hogy az elmúlt években a magyar iroda mind jövedelmezőségben, mind létszámban folyamatos növekedést mutatott, 2019-ben az alkalmazottaink száma csaknem száz főre bővült.
Cikk folytatása és további részletek ide kattintva
Forrás: Magyar Hírlap